maanantai 26. helmikuuta 2018

Suunnitelmat muuttuu, mutta eteenpäin mennään

Kuten osa teistä on voinut huomata, en ole esitellyt vielä niitä pedagogisia aluevaltauksia joita olisin tehnyt kotiopetuksen saralla. Lähdin Etiopiaan suorittamaan volunteer-jaksoa, jossa minun oli tarkoitus olla lähetystyöntekijäperheen nuorten kotiopettaja.


Perhe ei ole voinut saapua maahan, koska virallisten asiakirjojen hoito ei ole edennyt kuten olisi pitänyt. Perheen isä ei saanut työlupaa, ja nyt työlupaa yritetään hakea perheen äidille.

Toivon, että rukoilette tämän perheen puolesta, että he pääsisivät tulemaan tänne Etiopiaan. Odottaminen Suomessa on varmasti turhauttavaa koko perheelle. Onneksi arki kuitenkin pyörii tutuissa koti- ja kouluympyröissä. Kuulin tänään lähettiperheestä, joka oli odottanut työlupien saamista kaksi vuotta. He olivat myyneet oman asunnon ja asuivat tilapäismajoituksessa koko odottelun ajan. 


(kuva viime kesältä Suomessa)


Minulla itsellä hurisee hyvin. Vaikka en ole päässyt tekemään työtä, jonka takia tulin tänne niin olen suhtautunut asiaan tyynesti. Asiat järjestyvät aina jotenkin ja minun unelmani on joskus olla Afrikassa. No täällä minä olen! Sitäpaisti Lähde liikkeelle-koulutuksessa korostettiin, että koskaan vapaaehtoisjaksolle lähtiessä ei tiedä mitä muuta myös pääsee tekemään. Tiesin siis varustautua tähän... Ja mikäpä täällä ollessa: asunto on kiva ja asunto sijaitsee kivalla alueella. Myös vammaisten kouluun tutustuminen on ollut todella mielenkiintoista. Olen siis oikein tyytyväinen täällä olooni. Toivon toki kovasti, että perhe pääsisi tulemaan tänne.


Olen tässä perhettä odotellessa tutustunut Lähetysseuran työhön Dessiessä ja nyt olen täällä Addiksessa tutustumassa Mekane Yesus-kirkon, eli luterilaisen kirkon ylläpitämään vammaisten kouluun. Olen ymmärtänyt, että valtio ei ylläpidä yhtään koulua vammaisille, mutta onneksi sentään kuuroille ja sokeille. Olen myös tutustunut muihin tässä alueella asuviin suomalaisiin, tanskalaisiin, ruotsalaisiin, yhdysvaltalaisiin ja korealaisiin. Kansainvälistä tunnelmaa havaittavissa 😊