lauantai 28. huhtikuuta 2018

Kotiopettajana

Heipähei.

Kerronpa tässä millaisia päiväni täällä ovat nyt olleet.
Olemme aloittaneet nuorten kanssa työskentelyn noin kello 9 aikaan ja päättäneet sen noin kello 16 aikaan. Olemme opiskelleet lukujärjestyksen mukaisesti: jaksossa on nyt biologiaa, maantietoa, matematiikkaa, historiaa, englantia, ruotsia, uskontoa, yhteiskuntaoppia, fysiikkaa, liikuntaa, terveystietoa, .. hmm jokohan tässä oli kaikki.. Eniten tämä jakso sisältää nyt matematiikkaa ja olemme tahkonneet todennäköisyyslaskuja. 9-luokkalainen on oivaltanut hienosti matematiikan laskut ja täytyy sanoa, että omaksi yllätyksekseni olen itsekin jopa ymmärtänyt, mitä opetan.

Olen koonnut kalenteriin, kuinka nopealla rytmillä etenemme joka kurssilla. Opettajat ovat ilmoittaneet Wilmaan, eli netissä toimivaan reissuvihkoon, mikä päivä on mikäkin koe. Olen sitten asetellut jokaisen kurssisuunnitelman sen mukaan miten koe asettuu: perusopettajantyötä siis. Opettajat ovat lähettäneet kurssikokeen sitten minulle joko itse tai yhdyshenkilön kautta. Olen sitten tulostanut kokeen täällä Felmin toimistolla ja koska skanneri on nyt toiminut vähän huonosti (tai en osaa käyttää sitä), olen ottanut valokuvan tehdystä kokeesta ja lähettänyt sen sitten opettajalle. Onneksi Addiksen netti- ja sähköyhteys ovat toimineet sen verran hyvin, että tämä järjestely on toiminut tähän asti mallikkaasti.

Iltaisin olen yrittänyt omaksua etukäteen seuraavan päivän opetettavista aineista. Olen vähintään lukenut kappaleet ja katsonut, löytyisikö internetistä jotain sopivaa videota aiheeseen liittyen. Onneksi internetistä löytyy aika kivojakin eri aiheisiin liittyviä "opetusvideoita". Yle Areena on ollut varsinainen löytöaitta, josta olen löytänyt vaikka ja mitä.

Yhteiskuntaopin tunnilla olemme käyneet pankissa. Kurssilla onkin ollut nyt puhetta maailmantaloudesta, pankkien toiminnasta ja lainanottamisesta. Kävimme vaihtamassa rahaa pankissa ja oppilas näki pankin toimintaa käytännössä. Koska opetan kaikkia aineita, olen voinut myös yhdistää joidenkin oppituntien asioita toisiinsa: koska biologiassa ja terveystiedossa on kummassakin sivuttu kansansairauksia ja elinten toimintoja olen voinut muistuttaa, kuinka asiat liittyivät toisiinsa. Täytyy sanoa, että en ole ottanut tarpeeksi iloa irti siitä, että voisin yhdistellä oppitunteja toisiinsa ja näin opettaa kokonaisvaltaisemmin. 

Ensi viikon olemme Pohjois-Etiopiassa ja siellä oppilas tekee ainoastaan kuvataiteen ja puukäsitöiden juttuja. Kaikki muut kurssit olemme ahkeroineet etukäteen, että mitään muita koulukirjoja ei tarvitse kuljettaa mukana. Oppilaalle tarjoutuu nyt mahdollisuus keskittyä täysin puukäsitöiden ja kuviksen juttuihin. Sovimme tästä etukäteen yhdessä ja tuntuu siltä, että se on tosi tervetullutta vaihtelua meille kummallekin keskittyä kahteen juttuun viikon ajaksi. Tuleva viikko on myös paljon rennompi kuin kaksi edellistä, joina olemme tehneet paljon töitä etukäteen korvataksemme ensi viikon muut oppitunnit. Tiistain vappu toki verottaa sen, että koulupäiviä ensi viikolla on ainoastaan neljä.. Yksi vapaapäivä uudessa kaupungissa tekee varmasti hyvää!



Afrikan villi luonto: kissa saalistaa iibis-lintua.


Olen ollut tosi motivoitunut tähän tehtävääni. Tulen toimeen perheen kanssa todella hyvin ja työskentelyni nuorten kanssa mahdollistaa sen, että perhe P on voinut tulla tänne. Vanhempien aika vapautuu työntekoon, kun nuorille on puuhaa päiväksi. Lähtöpäiväni on nyt varmistunut kesäkuulle, joten minulla on nyt tässä reilu kuukausi vielä aikaa nauttia Etiopiasta. :)