maanantai 11. kesäkuuta 2018

Tänään mun piti olla Suomessa, mutta....

Tänään olen jo matkustanut Suomeen. 
Kirjoitan tätä tekstiä jo etukäteen.


(. ... Tai siis niin luulin että olisin Suomessa. Eilen kuitenkin sattui sellainen "hauska" sattumus, että lentokentälle saapuessa ja jättäessäni laukkuja ruumaan kuulin, että tänään ei lennä yhtään lentoa Frankfurtiin. Mitä ihmettä! Olin katsonut lipustani moneen kertaan, että lähtö on sunnuntaina 10.6. Näin lippu väittää edelleen. 

Boarding passissani kuitenkin luki, että lentoni tosiaan lähtee maanantaina 11.6. Purskahdin nauruun. Kysyin virkailijalta, olinko tosiaan kentällä vuorokautta liian aikaisin. 

Kyllä olin.

No kirjoitan tätä muokkausta tähän nyt Addis Abeban lentokentältä. Eli minä olen tosiaan huomenna Suomessa. Tv. Bloggaaja 10.6.2018)

 Kuitenkin jatkan blogini julkaisua vielä hetken: en ole kirjoittanut kaikkia kuulumisia, joita tapahtui toisella luokkaretken viikolla!

Perjantai-iltana 25.5. keräsimme kimpsut ja kampsut kasaan. Lauantaina hyppäsimme Land cruiseriin ja lähdimme kohti Hossainaa. Matka kesti noin viisi tuntia ja kilometreissä se oli noin 200.

Kuvia matkalta Hossainaan. Hossaina on kaupungin amharan kielinen nimi ja tarkoittaa suomeksi Hoosiannaa. Hossaina on ollut monelle Etiopian lähetille hyvin tärkeä paikka - siellä on myös asunut paljon suomalaisia Lähetysseuran historian aikana. Siksi minulle oli todella tärkeää päästä näkemään Hossaina ihan henkilökohtaisesti.





Tien tukkeena voi olla yllättäen lehmä, ihminen, tai ... kamelilauma!









Kahvipaussi


Pysähdyimme kauniissa hotellissa lounastauolle. Hotellin takapiha oli laitettu kauniiksi: sinne oli rakennettu etiopialainen ruohokattoinen talo tuomaan tunnelmaa.


Yhtäkkiä eteemme aukeni kylä, jonne saudit olivat rakentaneet katulamput.



Perillä Hossainassa. Yövyimme hiippakunnan omistamassa vierastalossa seminaarin kampuksella. Ennen täällä asui paljon suomalaisia ja saksalaisia lähetystyöntekijöitä, mutta nykyisin taloissa asuu etiopialaisia. Lähetysseurat ovat myyneet kiinteistöjä hiippakunnalle, mikä on laittanut ne vuokralle. Vierastalo on alkujaan saksalaisten rakentama.


"pullonharjakukkia"


Viivyimme Hosainassa lauantaista torstaihin, jonka jälkeen lähdimme Langano-järvelle.