tiistai 27. helmikuuta 2018

Fideleitä ja koulunkäyntiä

Etiopiassa puhutaan useita eri kieliä. Virallisen kielen asemassa on amharin kieli. Olen yrittänyt sitä opiskella iltojeni iloksi. Tässä vähän kirjaimistoa eli fideleitä.


Nonniin, voisin sanoa, että kielen opiskelu on ihan alkutekijöissä. Mutta omaksi iloksi ja omaan tahtiin kun menee niin pysyy mielenkiinto yllä. Ylläolevassa taulukossa pystyrivissä on kielen konsonantit ja vaakariveissä konsonantti yhdistettynä vokaaliin. Ylin vaakarivi menee luettuna siis näin: lä, lu, li, la, le, lö, lo.
Lauseen muodostusmenee näin: subjekti-objekti-verbi:
Lidia bunna töfeullögalleuch = Lydia kahvia haluaa
David sheumiz geuzza= Davit paidan osti

Amharan kielessä verbistä näkee aikamuodon ja persoonamuodon (kuten suomenkielessä).

Tässä alkumaistelu amharan kielestä. Lisää sitä mukaa kun taitoni karttuvat :) 
Jos haluat olla minua nohevampi, niin siinä sivusto, joka lupaa hauskaa amharan opiskelua: http://amharicteacher.com (sivusto englannin kielinen)

Seuraavaksi kuvia vammaisten koululta.

Minusta on aivan huippua, miten kuntoutuksen avulla voidaan saada liikuntarajoitteiselle lapselle vaikka kävelykyky. Yllä kuvia "ennen ja nyt". Koululla on fysioterapeutteja, jotka opettavat vanhemmille kädestä pitäen miten he voivat kotona kuntouttaa lapsiaan. 

Vähän faktaa ja historiaa koululta. Koulu on perustettu vuonna 1986 Kanssanchikseen ja sitä tukevat saksalaiset järjestöt ja Ruotsin luterilainen kirkko. Lapsia kouluissa on 372. Kanssanchiksen lisäksi toinen koulu sijaitsee Mekane Yesus-seminaarin lähellä Mekanissassa. Opettajia on 31 ja muuta henkilökuntaa on 12.

Siinä lisää ennen ja jälkeen kuvia. Oikealla kuva lapsesta joka ei osannut kävellä, ja vasemmalla sama lapsi myöhemmin. 

Juliste CMCC:stä eli vammaisten koulusta

Muutos kuvat ovat motivointikuvia niin vanhemmille, lapsille, koulun henkilökunnalle, koulun tukijoille ja vierailijoille.

Ensimmäinen oppilas Tariku Mekaonnen.

Koululla on erilaista työelämään tutustuttavaa ja valmentavaa toimintaa. Koulu myös valmistaa tuotteita myytäväksi. Yllä työntekovaiheet öylättiin. Koulu myi öylätit kirkolle.

Puutöissä nuoret valmistivat nuoremmille lapsille seisontatukia.

Tässä puutöissä valmistettu penkki.

Koululla on luokassa paljon laulua ja tanssia. Aamut alkavat laululla ja siihen on yhdistetty helpot koreografiset liikkeet.

Tässä kuva puutyökeskuksen seinältä

Joku on valmistanut keskuksessa penkin, joka on istuimen poistettaessa wc-istuin. Alla alusastia.

Jos puutyöt eivät kiinnosta, niin koululla voi harjoitella viljelyä. Kuvassa omenapuita.


Kuvassa lukujärjestys. Lasten koulupäivä alkaa kello 9 ja loppuu kello 15. Koulumatka voi alkaa jo kello 7, riippuen milloin koulubussi tulee hakemaan kotoa. Kotimatka alkaa kello 15 ja viimeisin lapsi on kotona kello 16. Aamupäivä sisältää opiskelua. Kello 10 maissa on teehetki, jolloin jokainen saa oman teemukin ja keksin. Teehetken jälkeen on taas opiskelua ja lounastauko alkaa kello 12.00. Kello 13.00 alkaa oppilaiden lepohetki, jolloin he menevät ulos penkeille istumaan. Avustajat järjestävät heille jotain toimintaa, mutta pääpaino olisi levossa. Kello 13.00 alkaa opettajien lounastauko ja se kestää kello 14 asti. Viimeinen tunti kello 14-15 on opiskelua. Opiskelu on konkreettista: harjoitellaan arkielämän askareita: kuten kertomaan omista aamurutiineista ja hienomotoriikkaa: kuten erottelemaan linssien joukosta siemeniä tai kirjoittamaan fideleitä.